Språk/Language

Trygghetslarm

Finspångs kommun använder endast digitala trygghetslarm. Trygghetslarmet är till för att du ska känna dig trygg i ditt hem. När du larmar kommer ditt larm till en Larmcentralen som sedan talar med dig, operatören kallar sedan på den hjälp du behöver.

Ansökan

Vill du ansöka om ett trygghetslarm kontaktar du biståndshandläggaren i kommunen. Efter fattat beslut kommer ni överens om när äldrelotsen ska komma hem till dig och installera larmet.

Trygghetslarmet installeras först när du har ordnat med två nycklar till din bostad. Du kommer att få ett digitalt lås monterat på din dörr. De fysiska nycklarna är reservnycklar. Det gör det tryggt för dig och lätt för hemtjänstpersonalen som inte behöver hantera nycklar vid besök. I och med det har du givit ditt medgivande till att hemtjänsten får gå in i bostaden när du larmar.

Larmknappen till trygghetslarmet kan antingen bäras runt halsen eller på armen. Larmknappen är vattentät och kan användas i duschen.

När du larmar

Trygghetslarmet ska i första hand användas vi akuta situationer till exempel om du ramlar eller blir akut sjuk. Du ska inte jämföra larmet med akutsjukvården utan det kan vara en länk mellan dig och hemtjänstpersonal.

Provlarm

Det är viktigt att du provlarmar ditt trygghetslarm en gång per månad. Det sker även ett automatiskt provlarm en gång per dygn.

Viktigt att tänka på

För att du ska få din hjälp när du larmar får du inte använda sjutillhållarlås, låskedja eller dylikt. Används ändå detta kontaktas polis och du/ni får stå för kostnaden vid åverkan på dörren.

Om du ska flytta, byta lås eller säga upp ditt trygghetslarm

Om du ska flytta eller byter lås på din bostad är det viktigt att du kontaktar Äldrelotsen.

Avgift för trygghetslarmet

Ett trygghetslarm kostar 250 kronor per månad. Avgiften kan bli lägre om du har låg inkomst och det räknas in i maxtaxan.

Om du tappar bort larmet/larmknappen eller om larmet åsamkas skador blir du ersättningsskyldig. Se kontrakt och kvittens som du får i samband med installationen av trygghetslarmet.

Kostnaden för trygghetslarmet vid avslut debiteras fram till dess att äldrelotsen har hämtat larmet.

Kontakt

Biståndshandläggare

0122-850 05
bistandshandlaggare@finspang.se

Telefontid måndag-fredag kl. 08.00-09.30.

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång