Finspångs kommun
Grundskola
- på lättläst svenska
Alla barn mellan 7 och 16 år
måste gå 9 år i grundskolan.
Förskoleklass för barn som är 6 år
är frivillig. De flesta 6-åringar går i
förskoleklass.
I Finspångs kommun finns
tolv kommunala grundskolor
och en friskola.
Alla skolor ska följa en läroplan.
Läroplanen beskriver hur skolan ska arbeta.
Det finns krav för vad eleverna ska kunna
i de olika skolämnena.
Du behöver inte ansöka om plats
i grundskola för ditt barn.
Ditt barn kommer automatiskt
att få ett erbjudande om skola
som ligger i närheten av där ni bor.
Relaterad information
Kontakt
Ellenor Lindroth
Verksamhetschef - Förskola, fritidshem, grundskola F-6 och anspassad skola
Sektor utbildning
0122 859 77
ellenor.lindroth@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång
Stefan Nemeth
Verksamhetschef - Grundskola 7-9, gymnasiet och vuxenutbildning
Sektor utbildning
0122-850 93
stefan.nemeth@finspang.se
Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång