Finspångs kommun

Språk/Language

Sidor på lättläst svenska

Här hittar du våra sidor som är skrivna på lättläst svenska.

Det här innebär sidor på lättläst svenska

När vi skriver webbsidor på lättläst svenska,
försöker vi skriva texter som:

  • inte är särskilt långa.
  • har ett personligt tilltal.
  • innehåller omväxlande korta och långa meningar.
  • innehåller ord som får meningar
    att hänga ihop.
  • undviker långa substantiv.
  • undviker främmande ord.
  • innehåller tydligt förklarade orsakssamband.
  • undviker passiv form.
  • undviker abstrakta begrepp.
  • använder praktiska exempel.

Kontakt

Finspångs kommun

0122-850 00
kommun@finspang.se

Bergslagsvägen 13-15, 612 80 Finspång